Ce este factura storno?
Factura storno rectifică o tranzacție anterioară prin ajustarea sumei inițiale. Aceasta indică
suma ce urmează a fi dedusă din factura anterioară și se referă întotdeauna la factura care
trebuie corectată.
Cum se stornează o factură?
Stornarea facturilor poate fi realizată fie integral, unde toate valorile de pe factura originală
vor fi marcate cu semnul minus, fie parțial, unde doar anumite valori vor fi marcate cu semnul
minus.
În cazurile menționate, se poate apela la următoarele procedee:
- Se întocmește o singură factură unde articolele stornate vor fi marcate cu minus,
valorile corecte fiind marcate cu plus; - Se întocmesc două documente - unul cu valorile negative din documentul original și
altul cu informațiile corecte.
În ambele cazuri, pe factura storno va exista întotdeauna o referință la factura pe care o
stornează. De asemenea, un document de stornare trebuie înregistrat în jurnalul de vânzări sau
de achiziții și inclus în declarațiile beneficiarului și ale furnizorului.
Ce elemente conține factura storno?
Aceasta conține elemente ale facturii fiscale:
- Denumirea fiecărui bun livrat/serviciu prestat
- Cantitatea și valoarea fiecărui produs/serviciu prestat
- Datele de identificare ale firmei și ale beneficiarului
- Prețul
- TVA
Diferența dintre o factură storno și o factură fiscală este legată de faptul că valorile greșite
trebuie corectate, mai exact, sumele trebuie să fie marcate cu minus.
Situații în care se poate apela la factura storno
Aceasta poate fi necesară în anumite situații, fie că este vorba de un PFA, SRL sau o persoană
fizică independentă.
- Retur – În situația în care un client returnează un produs, factura storno va fi
obligatoriu emisă. - Facturile precedente conțin erori – În factura fiscală nu sunt permise greșelile, de
aceea, în această situație, factura va fi stornată și se va emite factura corectă. - Regularizarea unui avans – În situația în care o companie facturează și încasează un
avans pentru o comandă finalizată, aceasta va trebui să storneze o factură de avans și
să întocmească factura finală. - Oprirea unui contract de colaborare/ comenzi – În situația în care un client va dori
să renunțe la o colaborare/comandă și o factură a fost întocmită, aceasta trebuie
stornată. De asemenea, acest procedeu va putea fi demarat doar dacă livrarea nu a
ajuns la client.
Situații în care nu se poate utiliza factura storno
Există și situații în care factura storno nu poate fi emisă:
- Livrarea a fost realizată – În situația în care clientul nu a achitat bunurile, dar
livrarea a fost realizată, atunci factura nu poate fi stornată. - Factura nu a ajuns la client – În situația în care clientul nu a primit factura, atunci
aceasta trebuie anulată.
Care este diferența dintre anularea unei facturi și stornarea acesteia?
Următoarele situații pot apărea:
1. Factura nu a fost trimisă către beneficiar, atunci factura este anulată.
În acest caz, factura nu trebuie să fie înregistrată în contabilitate, dar trebuie să fie declarată la
organul fiscal competent prin intermediul Declarației 394. Aceasta poate fi depusă până la
data de 30 a lunii următoare încheierii perioadei de raportare.
2. Factura este în posesia beneficiarului, atunci factura este stornată.
În acest caz, factura storno trebuie consemnată în jurnalul de vânzare și inclus în declarațiile
beneficiarului și ale furnizorului.
Ce ar fi dacă ai avea disponibile oricând toate documentele financiare? Ai economisi timp și
bani!
Fie că ești o afacere mică sau o corporație mare, Banqup este soluția ideală pentru
simplificarea și automatizarea procesului de facturare. Aceasta îți permite să creezi, să trimiți,
să primești, să plătești și să arhivezi documente financiare de pe dispozitivul tău preferat.