Bine ați venit pe site-ul nostru Banqup! Noi și terții folosim cookie-uri pe site-urile noastre web. Le folosim pentru a îmbunătăți navigarea pe site, pentru a analiza utilizarea site-ului și pentru a ne ajuta în eforturile noastre de marketing. Puteți citi mai multe despre cookie-urile noastre și puteți modifica preferințele făcând clic pe „Vreau să modific setările individual”. Făcând clic pe „Accept toate cookie-urile”, sunteți de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor așa cum este descris în Politica noastră de confidențialitate privind cookie-urile.
Digitalizare

Contractul de colaborare: ce este și când se încheie

August 4, 2022
5
minute de lectură

Contractul de colaborare este diferit față de un contract individual de muncă, fiind în primul rând reglementat de Codul Civil și nu de Codul Muncii. Contractul implică prestarea de servicii ocazionale unde relația de subordonare între angajator și prestator nu există.

Persoanele care obțin venituri din activități independente sunt cele care pot încheia un contract de colaborare. Printre ele se află cele care obțin venituri din drepturi de autor și cele care efectuează profesii liberale precum avocat, medic, arhitect, asistent medical, consultant financiar etc. De asemenea, se poate încheia un contract de colaborare cu un PFA, PFI, II și IF.

În conținutul contractului de colaborare trebuie să se regăsească următoarele informații:

Informații despre identitatea părților (angajator și prestator);

Obiectul contractului;

Durata contractului;

Remunerația;

Modalitatea de plată;

Drepturile și obligațiile părților;

Condițiile de încetare a contractului;

Eventuale penalizări;

În funcție de tipul activității prestate, alte clauze specifice.

Deoarece contractul de colaborare este unul mai special, trebuie să ai în vedere și următoarele precizări:

Poți să beneficiezi de unul sau mai multe contracte de colaborare și să fii simultan angajat cu contract de muncă individual;

Nu poți să închei un contract de muncă individual și un contract de colaborare cu aceeași firmă;

Dacă ești angajator, ai grijă ca serviciile prestatorului să nu aibă un caracter de continuitate deoarece relația poate să fie încadrată ca una de angajare și să fii nevoit să plătești taxe salariale;

Nefiind reglementat de Codul Muncii, în conținutul contractului nu se regăsesc clauze cu privire la perioada de concediu, și astfel, prestatorul nu dispune de acest beneficiu;

Remunerația din serviciile prestate se primește în funcție de proiect și de specificațiile din contract, fie în fiecare lună sau în tranșe;

Contractul de colaborare încetează la sfârșitul perioadei prevăzute în document, dar poate să fie reziliat înainte de termen dacă decizia este de comun acord, sau unilateral, în cazul în care una din părți nu și-a respectat obligațiile;

Impozitarea veniturilor dintr-un contract de colaborare

În cazul unui contract de colaborare pentru drepturi de autor, impozitarea veniturilor se face prin reținere la sursă de către angajator, care va plăti către bugetul de stat 10% impozit pe venit până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost reținut.

Pentru un contract de colaborare unde s-au prestat servicii, responsabiliatea obligațiunilor fiscale îi revine prestatorului:

Dacă prestatorul este un SRL, atunci este obligat să plătească 3% impozit pe venit, sau 1% dacă are cel puțin un angajat plus taxele și impozitul pe venit aferente salariilor de 47.25%;

Dacă este un contract de colaborare cu persoană fizică, PFA, II sau IF, atunci prestatorul plătește 10% impozit pe venit, dar și contribuțiile la CAS si CASS dacă venitul său anual depășește plafonul de 30,600 lei. Află în detaliu despre taxarea și impozitarea unui PFA din următorul articol.

Economisește timp cu sarcinile administrative și digitalizează-ți procesul de lucru prin utilizarea platformei Banqup destinată freelancerilor, antreprenorilor și IMM-urilor. Scapă de nenumăratele documente în format fizic și încarcă-le electronic ca să le poți folosi oricând, de oriunde. Folosește aplicația Banqup și poți trimite mai ușor documentele financiare, precum sunt facturile, către contabilul tău.

Începeți cu Banqup

Începeți să vedeți beneficiile afacerii administrate digital cu Banqup.

Activați Banqup