Bine ați venit pe site-ul nostru Banqup! Noi și terții folosim cookie-uri pe site-urile noastre web. Le folosim pentru a îmbunătăți navigarea pe site, pentru a analiza utilizarea site-ului și pentru a ne ajuta în eforturile noastre de marketing. Puteți citi mai multe despre cookie-urile noastre și puteți modifica preferințele făcând clic pe „Vreau să modific setările individual”. Făcând clic pe „Accept toate cookie-urile”, sunteți de acord cu utilizarea tuturor cookie-urilor așa cum este descris în Politica noastră de confidențialitate privind cookie-urile.
Digitalizare

Taxe și declarații pentru un SRL în 2022

October 31, 2022
10
minute de lectură

O formă juridică frecvent utilizată în România este SRL-ul. Pe scurt, este o societate care oferă o răspundere limitată fondatorilor săi, în limita capitalului investit de aceștia.

În ceea ce privește sistemul de impozitare, acesta este unul dintre cei mai importanți factori pe

care investitorii îi iau în considerare atunci când înființează o societate cu răspundere limitată

în România. Dar ce declarații și taxe sunt vizate în cazul unui SRL? Citește în continuare și

vei afla!

Ce taxe trebuie să plătească un SRL?

Impozit pe venit

Aceste taxe vor fi stabilite în funcție de numărul de angajați:

  • Se aplică o rată de impozitare de 1% dacă SRL-ul are unul sau mai mulți angajați;
  • Se aplică o rată de impozitare de 3% dacă SRL-ul nu are niciun angajat.

Cu toate acestea, dacă cifra de afaceri a unui SRL va depăși 1 milion de euro, atunci rata

de impozitare va fi 16%.

Contribuții sociale

Acestea sunt reținute, declarate și plătite de angajator:

  • 2.25% din salariul brut pentru contribuția pentru asigurarea de muncă (CAM)
  • 45% contribuțiile sociale, care includ: 25% asigurări sociale (CAS), 10% asigurări sociale de sănătate și 10% impozit pe venit.

Impozit pe dividende

Dividendele se pot utiliza trimestrial sau anual, dacă un impozit în valoare de 5% din

valoarea dividendelor brute sunt reținute, declarate și plătite.

Cote TVA

Cota TVA standard este de 19%, iar următoarele taxe vor fi:

  • 9% - serviciile de alimentare cu apă, alimente, băuturi, serviciile medicale;
  • 5% - serviciile de catering, cazare, manuale școlare, cărți, reviste, acces la muzee, evenimente culturale/sportive.

Când devine un SRL plătitor de TVA?

Este important să știi că un SRL nou înființat nu este plătitor de TVA. Cu toate acestea,

situația se poate schimba dacă:

  • Cifra de afaceri va atinge sau depăși 300.000 de lei;
  • Alegi aplicarea regimului normal de TVA (valabilă chiar dacă cifra de afaceri este mai mică de 300.000 de lei).

Dacă te regăsești în una dintre situațiile menționate mai sus, din momentul înregistrării

firmei, atunci formularul 098 va trebui completat. Dacă vei deveni plătitor de TVA, după

înființarea firmei, formularul 010 va trebui completat.

Declarații ale un SRL neplătitor de TVA

În cazul în care un SRL nu este plătitor de TVA, avem în vedere următoarele declarații: 100,

091, 390, 301, bilanțul anual și declarația pentru distribuirea dividendelor.

SRL-urile care nu plătesc TVA sunt obligate să completeze trimestrial declarația 100 cu

impozitul datorat. Dacă societatea are cel puțin un angajat, procentul este de 1%, iar dacă nu

are niciun angajat, procentul este de 3%. Pentru trimestrul încheiat, Declarația 100 trebuie să

fie depusă până la data de 25 a lunii următoare.

Bilanțul este o altă declarație ce trebuie depusă de un SRL. Acesta este un rezumat al situației

financiare – activele (capitalul obținut din activitățile sale) și pasivele (capitaluri proprii și

datorii). Societățile cu răspundere limitată își depun, de obicei, bilanțul anual în termen de 150

de zile de la încheierea exercițiului financiar.

Declarația pentru distribuirea dividendelor este alt document ce trebuie depus o dată la 3

luni. Aceasta se poate realiza numai după ce este depus un rezumat al situației financiare al

companiei, o formă simplificată a bilanțului.

Pe lângă cele menționate, ar mai trebui depuse și alte documente, dacă firma ta are clienți sau

furnizori din UE. În acest caz, vei avea nevoie de declarația 091 pentru obține un cod de

TVA intracomunitar, iar după ce vei obține acest cod și vei emite facturi pentru clienții din

UE, vei depune declarația 390 (document ce trebuie depus în toate lunile unde a fost aplicat

codul TVA intracomunitar).

De asemenea, declarația 301 este utilizată pentru înregistrarea și prezentarea tuturor

facturilor aferente achizițiilor de servicii din afara României.

Declarații ale un SRL plătitor de TVA

În cazul în care un SRL este plătitor de TVA, avem în vedere următoarele declarații: 300, 394,

094 și 390.

Declarația 300 este una dintre cele mai importante documente ce trebuie depuse de SRL-urile

ce plătesc TVA. Prin intermediul acesteia, contribuabilii declară TVA-ul pe care trebuie să îl

plătească pentru achizițiile pe care le fac din țările UE. Aceasta se depune lunar, trimestrial,

semestrial sau anual, în funcție de perioada aleasă de persoanele înregistrare.

Declarația 394 este un document depus lunar sau trimestrial pentru a declara livrări / prestări

/ achiziții efectuate pe teritoriul României. Aceasta poate fi depusă împreună cu declarația

anterioară.

Declarația 094 este depusă de SRL-urile a căror perioadă fiscală este trimestrială, nu au

efectuat achiziții intracomunitare și nu au depășit suma de 100.000 de euro în anul precedent

Aceasta trebuie depusă anual până la data de 25 ianuarie.

De asemenea, se va lua în considerare și declarația 390.

Dacă simți că ai pierdut șirul documentelor de care afacerea ta are nevoie, Banqup este aici

pentru a te ajuta! Scapă de griji și folosește aplicația noastră pentru a-ți calcula mai ușor

taxele și impozitele!

Banqup este o platformă multinațională dedicată antreprenorilor și companiilor mici și

mijlocii. Printr-un ecosistem digital de lucru, sarcinile administrative pot fi realizate rapid și

fără probleme, oricând și oriunde.

Începeți cu Banqup

Începeți să vedeți beneficiile afacerii administrate digital cu Banqup.

Activați Banqup