O formă juridică frecvent utilizată în România este SRL-ul. Pe scurt, este o societate care oferă o răspundere limitată fondatorilor săi, în limita capitalului investit de aceștia.
În ceea ce privește sistemul de impozitare, acesta este unul dintre cei mai importanți factori pe
care investitorii îi iau în considerare atunci când înființează o societate cu răspundere limitată
în România. Dar ce declarații și taxe sunt vizate în cazul unui SRL? Citește în continuare și
vei afla!
Ce taxe trebuie să plătească un SRL?
Impozit pe venit
Aceste taxe vor fi stabilite în funcție de numărul de angajați:
- Se aplică o rată de impozitare de 1% dacă SRL-ul are unul sau mai mulți angajați;
- Se aplică o rată de impozitare de 3% dacă SRL-ul nu are niciun angajat.
Cu toate acestea, dacă cifra de afaceri a unui SRL va depăși 1 milion de euro, atunci rata
de impozitare va fi 16%.
Contribuții sociale
Acestea sunt reținute, declarate și plătite de angajator:
- 2.25% din salariul brut pentru contribuția pentru asigurarea de muncă (CAM)
- 45% contribuțiile sociale, care includ: 25% asigurări sociale (CAS), 10% asigurări sociale de sănătate și 10% impozit pe venit.
Impozit pe dividende
Dividendele se pot utiliza trimestrial sau anual, dacă un impozit în valoare de 5% din
valoarea dividendelor brute sunt reținute, declarate și plătite.
Cote TVA
Cota TVA standard este de 19%, iar următoarele taxe vor fi:
- 9% - serviciile de alimentare cu apă, alimente, băuturi, serviciile medicale;
- 5% - serviciile de catering, cazare, manuale școlare, cărți, reviste, acces la muzee, evenimente culturale/sportive.
Când devine un SRL plătitor de TVA?
Este important să știi că un SRL nou înființat nu este plătitor de TVA. Cu toate acestea,
situația se poate schimba dacă:
- Cifra de afaceri va atinge sau depăși 300.000 de lei;
- Alegi aplicarea regimului normal de TVA (valabilă chiar dacă cifra de afaceri este mai mică de 300.000 de lei).
Dacă te regăsești în una dintre situațiile menționate mai sus, din momentul înregistrării
firmei, atunci formularul 098 va trebui completat. Dacă vei deveni plătitor de TVA, după
înființarea firmei, formularul 010 va trebui completat.
Declarații ale un SRL neplătitor de TVA
În cazul în care un SRL nu este plătitor de TVA, avem în vedere următoarele declarații: 100,
091, 390, 301, bilanțul anual și declarația pentru distribuirea dividendelor.
SRL-urile care nu plătesc TVA sunt obligate să completeze trimestrial declarația 100 cu
impozitul datorat. Dacă societatea are cel puțin un angajat, procentul este de 1%, iar dacă nu
are niciun angajat, procentul este de 3%. Pentru trimestrul încheiat, Declarația 100 trebuie să
fie depusă până la data de 25 a lunii următoare.
Bilanțul este o altă declarație ce trebuie depusă de un SRL. Acesta este un rezumat al situației
financiare – activele (capitalul obținut din activitățile sale) și pasivele (capitaluri proprii și
datorii). Societățile cu răspundere limitată își depun, de obicei, bilanțul anual în termen de 150
de zile de la încheierea exercițiului financiar.
Declarația pentru distribuirea dividendelor este alt document ce trebuie depus o dată la 3
luni. Aceasta se poate realiza numai după ce este depus un rezumat al situației financiare al
companiei, o formă simplificată a bilanțului.
Pe lângă cele menționate, ar mai trebui depuse și alte documente, dacă firma ta are clienți sau
furnizori din UE. În acest caz, vei avea nevoie de declarația 091 pentru obține un cod de
TVA intracomunitar, iar după ce vei obține acest cod și vei emite facturi pentru clienții din
UE, vei depune declarația 390 (document ce trebuie depus în toate lunile unde a fost aplicat
codul TVA intracomunitar).
De asemenea, declarația 301 este utilizată pentru înregistrarea și prezentarea tuturor
facturilor aferente achizițiilor de servicii din afara României.
Declarații ale un SRL plătitor de TVA
În cazul în care un SRL este plătitor de TVA, avem în vedere următoarele declarații: 300, 394,
094 și 390.
Declarația 300 este una dintre cele mai importante documente ce trebuie depuse de SRL-urile
ce plătesc TVA. Prin intermediul acesteia, contribuabilii declară TVA-ul pe care trebuie să îl
plătească pentru achizițiile pe care le fac din țările UE. Aceasta se depune lunar, trimestrial,
semestrial sau anual, în funcție de perioada aleasă de persoanele înregistrare.
Declarația 394 este un document depus lunar sau trimestrial pentru a declara livrări / prestări
/ achiziții efectuate pe teritoriul României. Aceasta poate fi depusă împreună cu declarația
anterioară.
Declarația 094 este depusă de SRL-urile a căror perioadă fiscală este trimestrială, nu au
efectuat achiziții intracomunitare și nu au depășit suma de 100.000 de euro în anul precedent
Aceasta trebuie depusă anual până la data de 25 ianuarie.
De asemenea, se va lua în considerare și declarația 390.
Dacă simți că ai pierdut șirul documentelor de care afacerea ta are nevoie, Banqup este aici
pentru a te ajuta! Scapă de griji și folosește aplicația noastră pentru a-ți calcula mai ușor
taxele și impozitele!
Banqup este o platformă multinațională dedicată antreprenorilor și companiilor mici și
mijlocii. Printr-un ecosistem digital de lucru, sarcinile administrative pot fi realizate rapid și
fără probleme, oricând și oriunde.